layoutelementlayoutelement

En konstant tilstand af flashbacks

Anmeldelse af Og så står man pludselig der (fra 10 år), ZeBU - Zenekunst for Børn og Unge.
Skrevet af Þrándur Snær, 17 år

”Det har jeg da oplevet engang”… Det er disse ord, eller noget der ligner, der i al sandsynlighed flyver igennem hovedet på alle i tilskuerrækkerne, mens vi ser skuespillerne fortælle sine små historier.
Vi er taget ind for at se forestillingen ”Og så står man pludselig der”.  Umiddelbart ser scenen ikke ud af meget, en væg af krydsfiner, to lygtepæle og nogle platforme. Men denne simpelhed giver dog noget til hele billedet, gør det interessant, opbygger forventninger – ja nu må vi jo bare håbe på, at forestillingen lever op til disse forventninger.  Det kan jeg med glæde sige, at den gør, og mere til.  I en time sad jeg og så på, hvad der udfoldede sig på scenen, og jeg blev ved med at tage mig selv i, ikke bare at grine af skuespillerne, men også at se tilbage på det tidspunkt, hvor jeg selv var i samme situation, og grine ad mig selv. Eller rettere grinede jeg af en 3-4 år yngre udgave af mig selv og de ting, der i dag forekommer både dumme og ulogiske, som jeg gjorde dengang.  Alle de valg, udfordringer, sejre og fald, som man har oplevet gennem pre-teen- og teenageårene bliver vist der og beviser, at selv på det tidspunkt hvor de fleste af os har været mest usikre og følt os mest utilpas, så gik vi alle sammen alligevel i gennem stort set de samme ting.
Forestillingen bliver udført på en så overbevisende måde, at man meget hurtigt glemmer at skuespillerne ikke er teenagere. Der bliver på ingen måde gjort parodier på teenagere og pre-teens, og det hele bliver spillet på en ærlig måde - og når der forekommer en humoristisk situation, så kan man straks genkende det som noget, der er sket for en selv eller ens venner.
Alt i alt er ”Og så står man pludselig der” en fantastisk, anderledes og sjov forestilling, der er perfekt, hvis man har lyst til at genfinde tabte minder, eller bare vil se en god forestilling udført på en god måde.

Læs mere om de unge anmeldere

Indholdsansvarlig Ditte Felding, dfe@horsens.dk

Horsens Kommunes byvåben